mandag den 9. maj 2011

Mmmmascarpone


Hvad er det egentlig galt med fløde? Spørger jeg mig selv og verden for tiden. Jeg har igennem længere tid stillet mig undrende overfor nutidens sundhedsreligion, hvor vi alle skal spise spelt med spelt på til morgenmad, og hvor mødre efterhånden giver deres små børn koncentreret fiberkost, i stedet for fedt og kulhydrater, som VI (ja, det er rigtigt nok) FAKTISK HAR BRUG FOR! Nå! Og jeg ved da godt, det er uretfærdigt, at jeg tilfældigvis aldrig har haft en BMI over 22, på trods af to graviditeter på tre år og dertilhørende fødselsvægt, MEN midlet er ikke fedtreduktion, hvis du spørger mig – det er portionsreduktion! Helle for at drikke cola med cola i, pizza med durum og slik med RAFFINERET sukker, tak! Så længe man ikke overdriver, forstås.. og nu vi er i gang: Jo, man må faktisk godt overdrive – specielt når man igennem snart 3 år ikke har haft én sammenhængende nats søvn eller når man efter at have behandlet sin 3 årige drengs nye sygdom (trods) med rigelige mængder kærlighed (konsekvens) for 236’e gang den dag uden resultat – SÅ må man faktisk godt spise 3 poser slik, drikke sodavand og spise god og lækker kage! Livet skal trods alt også måles i højden (ikke blot længden).

Og når det slag for fløden så er slået, så vil jeg da gerne lige kvittere med at dele en lækker, meget ”let” opskrift på den  gode italienske ost med mindst 3654 Kcal per 100 gr: Mascarpone! Uhmm, hvor er det godt! – Og ikke kun til tiramisu. Man kan f.eks blande den med friske frugter af enhver slags og bruge den som topping på muffins. Nå, her kommer den:

1 gryde
1 liter fløde
2 spsk citron
1 stykke ufarvet bomuldsstof
1 si

Varm fløden op til 85 grader (jeg gjorde det per gefühl, men jeg kan også ved håndfladens magiske kraft 
fastsætte ungernes temperaturer med en sikkerhed på +/-0.1 grad)

Tilsæt citron!
Røre røre røre - sådan lidt!
Fløden bliver med det samme lidt tykkere i konsistensen (det betyder den skiller – som den skal!)

Sæt i køleskab natten over.
Næste morgen: ”pak” fløden ind i stof og placér denne pakke på en si under en skål, hvor vallen kan sies fra.

Lad stå på køl 12 timer – og Voilà: Mmmmmarscapone

man kan også som jeg bruge 2 sier - det skullle gøre den meget
bedre...

dejlig cremet.. 

Der var cirka 2 dl. valle fra 1 liter fløde. Så kan man jo selv regne
 fedtprocenten ud, hvis man har lyst.

Min millenium-ung-frisk- fyr-med-spikes-inspirerede muffin
 her smagte faktisk formidabelt , hvis jeg selv skal sige det. 

1 kommentar:

TestMedTestPå sagde ...

Herligt! Jeg er med på at måle livet i højden!
Den opskrift skal da prøves. Troede det var vildt svært. Eller nej faktisk troede jeg slet ikke at man selv kunne lave det.