lørdag den 27. august 2011

Slubre slubre!


Uuuhh - den blev faktisk slet ikke så dårlig, den fiskesuppe! Det måler jeg ud fra kriterierne: a) Min mand spiste to portioner, b) min 1½-årige tog suppeskålen op og drak det sidste, c) Jeg syntes selv, den var ret ok! 
Til en suppe for en familie på 4, brugte jeg 2 mellemstore torsk. Jeg skar fileterne ud, pillede ben, finner osv væk. På skrogene kogte jeg en fiskefond. Uden at have alt for meget erfaring med dette, vil jeg sige, det kan vist lade sig gøre rimelig nemt og bekvemt. Med et ordentligt bundt citrontimian, lidt salt og lige vand nok til at dække fiskeskrogene, blev der således fond til fire efter en små 5 timer ved lav temperatur.


Efter jeg havde afsiet fonden, brugte jeg følgende ingredienser til min suppe:


½ liter fløde
ca. 1 liter vand (måske lidt mindre - prøv dig frem forsigtigt)
4 små løg i både
2 fed hvidløg, fintsnittede
1 citron i tynde skiver
friskrevet muscatnød
salt
peber
chili
2 æggeblommer til legeringen


Før jeg kom torskestykkerne i suppen, kogte jeg løg, citron og krydderier sammen i ca ½ time. Så de små torskestykker i suppen (de bliver hurtigt færdige!) og til sidst legeringen: At piske to æggeblommer sammen med en lille smule af suppevæsken - i en gryde for sig. Efterhånden som væsken stivner, hældes mere suppe i, hvorefter jeg til sidst hældte min legering i suppen (Ved ikke helt, om det er præcist sådan man gør, men det virkede!)


Som lækker topping på suppen, smuldrede jeg noget daggammelt rugbrød og stegte det på panden med nogle solsikkekerner og salt.


Jeg kommer nok forbi kutterne på Vedbæk Havn en anden gang :-)

Ingen kommentarer: